طبقه بندی انواع Bolt بر اساس عملکرد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
طبقه بندی انواع Bolt بر اساس عملکرد
نوشته شده در چهار شنبه 27 بهمن 1400
بازدید : 89
نویسنده : جواد دلاکان

طبقه بندی انواع Bolt بر اساس عملکرد

به پیچ هایی که با کمک مهره اتصال میان قطعات را ایجاد می کنند. Bolt بیان می شود و از نظر کاربرد در گروه های زیر قرار می گیرند:

1- پیچ های کالسکه ای یا حمال (Carriage Bolt9

کاربرد اصلی این پیچ برای اتصال قطعات چوب به فلز و گاهاً چوب به چوب است، کلگی آنها بصورت Round میباشد. تا تحت تأثیر ضربه باز نشود و سطح نشیمنگاهشان بزرگ است. تا بدون استفاده از واشر، نیرو در مساحت بزرگتری اعمال میگردد و به سطح چوب آسیب وارد نکند.

تمام طول بدنۀ این پیچ دارای رزوه است و فقط با کمک مهره اتصال را برقرار می کند.

پیچ فولادی

2- پیچ های مرحله ای (Step Bolt)

این پیچ شباهت زیادی به پیچ های کالسکه ای دارد. و برای اتصال چوب به به چوب یا چوب به فلز استفاده می شود. اما کلگی گرد آنها ارتفاع کمتری دارد. و پهن تر است تا توزیع نیرو در مساحت بیشتری انجام شود. و آسیب کمتری به سطح پیچ وارد نماید. لذا برای پیچ های نرم بکار می رود.

3-پیچ الوار یا Timber Bolt

پیچ الوار برای الوارهای بلند استفاده می شود. و برای جلوگیری از چرخش آن روی نشیمنگاه برجستگی هایی به نام Nub قرار دارد که درون چوب فرو می رود.

پیچ فولادی

4- پیچ شانه ای (Shoulder Screw یا Shoulder Bolt)

پیچ های شانه ای به دو صورت Screw و Bolt تولید می شوند. و در فارسی به پیچ و پین شهرت دارند.

کاربرد اصلی این پیچ در طراحی مکانیزمهای حرکتی مشابه بازو است. بدین صورت که Shoulder Screw در یکی از قطعات پیچ می شود. و قطعۀ دیگر با ناحیۀ بدون رزوه درگیر است. تا آزادانه نسبت به آن دوران نماید و حتی در مواردی هر دو قطعه با ناحیۀ بدون رزوه درگیر هستند. و میچرخند و ناحیۀ رزوه Shoulder Bolt در بیرون آنها قرار می گیرد. و توسط مهره بسته می شود.

 

5-پیچ ساختمانی یا سازه (Structural Screw یا Structural Bolt)

پیچ های سازه ای طول چندان بلندی ندارند و همانطور که از نامشان مشخص است برای اتصال قطعات فلزی استفاده می شوند.

این پیچ ها معمولاً زیر فشار سنگین تنشهای کششی و برشی قرار دارند. و برای ایجاد اتصالی محکم از کلگی Hex استفاده می کنند. همچنین جنس آنها برای سازه هایی که شرایط سختی ندارند. فولاد کربنی ساده و برای محیط های نا مساعد از فولاد آلیاژی با ترکیب مس، نیکل و کروم است.

پیچ های Structural برای پیشگیری از سایش قطعات و افزایش احتمال زنگ زدگی و … نیازمند واشر هستند.

یادآوری می شود که انواع پیچ سازه ای در دو نوع Screw و Bolt عرضه می شوند.

6- پیچ بتن (J Bolt)

این پیچ شبیه حرف J است و یک بخش خمیده شبیه Hook یا قلاب دارد. که برای اتصال قطعات مختلف به بتن یا سوار کردن تیرآهن استفاده می شود.

معمولاً ناحیۀ خمیده درون سیمان خیس قرار می دهند. تا با خشک شدن آن روی دیوار محکم شود. و ناحیۀ رزوه بشود و در بیرون دیوار برای اتصال قطعات استفاده می شود.

 

7- پیچ لنگر (Anchor Bolt)

این پیچ ها نیر مشابه پیچ J برای اتصال قطعات یا سازه های مختلف به بتن استفاده می شود. و استحکام بالایی در برش و کشش دارند. همچنین از فولادهای مختلفی برای ساخت آنها استفاده می شود. که اغلب آلیاژی و ضد خوردگی هستند.

پیچ فولادی

پیچ های Anchor شامل چهار گروه مختلف هستند. که در ادامه بررسی شده اند.

1-7- پیچ لنگر L

شبیه حرف L است. و در اتصال پایه چراغ های خیابانی، پایه های استندهای تبلیغاتی فلزی و بیلبورد، چراغ راهنمایی و رانندگی، ساخت زیربنا و … استفاده می شود.

 

2-7- دو سویه با صفحه (Double End Rods with Plate Bolt)

این پیچ دو سویه است که به یکی از طرفین واشر اضافه شده و برای ستون سازی، تابلوهای معابر و… بکار میرود.

پیچ فولادی

3-7-پیچ های لنگر دارای کلگی (Headed Anchor Bolts)

این پیچ بر خلاف سایر انواع پیچ Anchor در یک سمت رزوه میشود. و در سوی دیگر یک کلگی Hex یا Square دارد که درون بتن قرار میگیرد. و برای نصب نرده های پیاده رو و ساخت ستون های نیمه سنگین استفاده می شود.

پیچ فولادی

4-7- پیچ های متخلخل (Swedge Bolt)

پیچ های متخلخل یا Swedge به شکل یک استوانۀ ساده هستند. که از یک سمت رزوه شده و از سوی دیگر شیارهای کروی روی بدنه ایجاد شده. که درون بتن قرار می گیرد، و با آن پر می شود.

پیچ فولادی

 

8- پیچ لوله (Bolt U)

این پیچ مشابه حرف U است و ناحیۀ خمیده برای قرار گرفتن لوله یا دستۀ سیم و کابل استفاده می شود.

معمولاً هر دو سوی پیچ U رزوه می خورد. و با عبور از سوراخ تعبیه شده روی دیوار یا سقف توسط مهره به آن متصل می شود. (این سوراخ اصولاً روی یک فریم فلزی است) و از لوله یا دسته های کابل نگهداری می کند.

معمولاً این پیچ در محیط های مرطوب مورد استفاده قرار میگیرد. و در جنس های مختلف از فولاد سادۀ کربنی تا فولاد آلیاژی مقاوم تولید می شود.

 

پیچ فولادی

9- پیچ آسانسور (Elevator Bolt)

این پیچ بصورت اختصاصی برای اتصال نوار نقاله و تسمه های آسانسور طراحی میشود. و برای آنکه در سطوح نرم آنها نفوذ نکند. از یک کلگی پهن استفاده می کند.

پیچ فولادی

10- پیچ پارو یا Plow Bolt

در گذشته برای برف روبی از پاروهای چوبی استفاده می شد. که به یک دستۀ بلند متط بوده اند. و در سالیان بعد با پیشرفت صنعت از ماشین برف روبی استفاده می کردند. که یک صفحۀ پهن روی بازوهایش نصب می شد. و برف را جابجا می کرد.

پیچی که برای اتصال میان تیغه و دستۀ چوبی، یا تیغه و بازوهای ماشین بکار می رود، لازم است. که با فشار برف باز نشود. پس کلگی چهارگوش و شش گوش انتخاب های مناسبی نیستند. و بهترین گزینه شکل بیضوی با کلگی کوتاه و سطح Concave Flat (مقعر) است. که مبنای طراحی پیچ پارو یا Plow Bolt میباشد.

امروزه این پیچ ها علاوه بر تجهیزات زمستانی در ماشین آلات ساختمانی و عمرانی هم استفاده می شوند. و از فولادهای آلیاژی هستند. تا در برابر سایش مقاومت

پیچ فولادی

11- پیچ حلقه دار (Eye Bolt)

این پیچ از یک سمت بصورت رزوه است و از سوی دیگر حلقه ای دارد. که برای اتصال زنجیر، کابل،طناب و… استفاده می شود.

حلقه می تواند بصورت یک مفتول خم شده باشد (Loop)، یا یک حلقۀ پیوسته و کامل باشد. که با فورج تولید می گردد. (Ring) و در مواردی هم حلقه و ناحیۀ رزوه میشود و جداگانه ساخته و روی هم مونتاژ می شوند. تا حلقه بتواند نسبت به بدنه دوران آزادانه داشته باشد.

گاهاً به این پیچ ها Ring Bolts بیان می شود. و از آنجایی که بر خلاف حلقه های خم شده (Loop) با فشار از هم باز نمی شوند. برای وزن های بالا کاربرد بیشتری دارند.

کاربرد اصلی پیچهای چشمی یا حلقه دار برای بلند کردن یا کشیدن اجسام توسط کابل است. لذا روی قطعات و تجهیزات سنگین همچون قالب ها، لیفتراک و … نصب میشود. تا امکان جابجایی با جرثقیل سقفی وجود داشته باشد.

همچنین در کشیدن اجسامی مانند فیکسچرها یا استندهای سنگین وزن چرخ دار و… می توان از این پیچها برای اتصال طناب و سیم استفاده کرد.

این چرخش فرآیند بلند کردن یا کشیدن قطعه کار را آسان می کند. البته معمولاً قلاب جرثقیل (Hook) چرخش آزادانه دارد و به چنین راه حلی نیاز نیست.

یادآوری میشود که این پیچ در هر دو طبقه بندی Screw و Bolt تولید می شود.

پیچ فولادی

 

 

 

 

شرکت خشکه و فولاد پایتخت (( مدیریت : جواد دلاکان )) صنعتگران عزیز، افتخار داریم. که سی سال تجربه گرانبهای خویش را در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی. و انواع فولاد آلیاژی برای خدمت رسانی به شما هموطنان کشور عزیزمان ایران ارائه می دهیم. پیشاپیش از اینکه شرکت خشکه و فولاد پایتخت را جهت خرید خود انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.ارتباط با ما:
۰۹۱۲۱۲۲۴۲۲۷
۰۹۳۷۱۹۰۱۸۰۷
تلفن: ۰۲۱۶۶۸۰۰۲۵۱
فکس: ۶۶۸۰۰۵۴۶

ارتباط با ما در شبکه های اجتماعی

https://t.me/foolad_paytakht تلگرام

https://www.instagram.com/folad_paytakht اینستاگرام

https://www.instagram.com/foolad_paytakht.ir اینستاگرام

 




:: برچسب‌ها: پیچ فولادی , پیچ و انواع آن , طبقه بندی پیچ , تفاوت SCREW و BOLT , طبقه بندیBOLT براساس عملکرد , طبقه بندي انواع پيچ بر اساس شکل درايو , طبقه بندی انواع پیچ از نظر شکل کلگی (Head Shape) , طبقه بندی انواع پیچ بر اساس عملکرد , انواع پيچ Screw بر مبناي عملکردشان طبقه بندي , طبقه بندی انواع Bolt بر اساس عملکرد , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: